6 tips voor meer rust en ontspanning

Lees hier een aantal mindfulness-tips die je kunnen helpen om meer te bereiken terwijl het je minder energie kost.

Het bekende Nederlandse gezegde luidt ‘rust roest’ en vanuit onze calvinistische aard, nemen we meestal past rust als we klaar zijn met het werk. Maar uiteindelijk zijn we nooit echt klaar en nemen we onvoldoende tijd om echt uit te rusten. En als we ‘uitrusten’ dan combineren we dat regelmatig met doen van nuttige dingen waardoor we niet echt uitrusten. En dat terwijl uit allerlei onderzoek blijkt dat rust nemen – ook tijdens het werk – ervoor zorgt dat we effectiever en productiever zijn en dat onze creativiteit toeneemt.

Mindfulness kan ons helpen om meer effectieve rust te nemen. De volgende tips kunnen je helpen:

Tip 1 - Adempauze nemen

Regelmatig een adempauze nemen (bijv. elk uur 45 seconden) zorgt ervoor dat onze aandacht als het ware herstelt en dat we ons daarna beter concentreren, creatiever zijn. Een mooi effect is dat de bloeddruk en hartslag dalen en dat het stress-levels vermindert. Er is helemaal niets met stress, zolang het maar stress is die afgewisseld wordt met effectieve rust.

Tip 2 - Batterij opladen

Er is een bekend Indiaas gezegde dat luidt: heb je geen tijd om te mediteren, mediteer dan 2 keer zo lang. En dat is denk een een heel wijs gezegde, want hoe langer we aan het presteren zijn, hoe langer we tijd nodig hebben om te herstellen. Rust nemen is als het opladen van een batterij en wanneer we structureel te weinig rust nemen, dan blijkt het op enig moment steeds lastiger om die batterij goed op te laden. Oefeningen die heel geschikt zijn om de batterij op te laden zijn de bodyscanaandacht voor de adem of het doen van een loopmeditatie. Mindfulness zorgt ervoor dat de homeostase ofwel de balans van de functies in het lichaam (bloeddruk, ademhaling, etc.) wordt hersteld.

Tip 3 - Denkwerk opgeven

Wanneer we echt rust nemen en het denkwerk even opgeven, dan kan ons brein de energie die dan vrijkomt, gebruiken voor creatieve ideeën en nieuwe associaties. Het kan dan gebeuren dat de oplossing, waar we naar zochten, ineens te binnen schiet. Onafgebroken werken is heel slecht voor de productiviteit en creativiteit.

Tip 4 - Mindfulness

Mindfulness kan je helpen om meer aandacht te geven aan de signalen van je lichaam. Wat er meestal gebeurt is dat we signalen van vermoeidheid negeren door bijvoorbeeld koffie te drinken of suikerrijke producten te nemen. Misschien even goed voor een korte boost, maar op termijn rusten we er niet echt door uit.

Tip 5 - Korte stilte-retraite

Het doen van een korte stilte-retraite (van 5 a 7 dagen) zorgt ervoor dat je lichaam een tijd lang aan weinig prikkels wordt blootgesteld en dat je goed kunt uitrusten en bijvoorbeeld tijd kunt nemen om stil te staan bij wat belangrijk voor je is. Je kunt bijvoorbeeld jaarlijks zo’n retraite doen.

Tip 6 - Prettige en eenvoudige activiteiten

Zorg ervoor dat je het nemen van rust koppelt aan dingen die je blij maken en waarbij je geen mentale of conceptuele inspanning hoeft te leveren. Prettige en eenvoudige activiteiten, die ontspannend zijn en waar je plezier aan beleeft. Wanneer je iets niet moet, dan is de kans groter dat je er echt de tijd voor neemt.

Verenigingen

Geen verenigingen bekend.

Boeken

Iedereen slaapt: Ysbrand van der Werf
Rust in uitvoering: Alex Soojung-Kim Pang
Mindfulness in een hectische wereld: Mark Williams
Voorsprong door focus: Rasmus Hougaard