Zoeken

Home » Voeding / Detox

Voeding / Detox

Wat zijn micronutrienten? Micronutriënten leveren (in tegenstelling tot de macronutriënten; koolhydraten, eiwitten, vetten) geen energie, maar zijn wel van zeer groot belang…

Wat zijn micronutrienten?

Micronutriënten leveren (in tegenstelling tot de macronutriënten; koolhydraten, eiwitten, vetten) geen energie, maar zijn wel van zeer groot belang voor allerlei processen in ons lichaam. Ons lichaam kan dan ook niet zonder deze stoffen. We hebben maar weinig micronutriënten nodig. In sommige gevallen kan een grote hoeveelheid juist schadelijk zijn voor onze gezondheid.

De microgroep is onderverdeeld in drie groepen:

  • Vitaminen
  • Mineralen
  • Spoorelementen

Vitaminen

Vitamines halen we uit verse natuurlijke producten. Daarmee bedoelen we zo’n beetje alles wat in een groentetuin kan groeien. Van sla en komkommer tot allerlei fruit –en koolsoorten. Vitaminen spelen een onmisbare rol bij de groei, het herstel en het goed functioneren van ons lichaam. Vitamines komen van nature voor in onze voeding. Ons lichaam maakt ze dus (bijna) niet zelf aan.

Over het algemeen eet je gezond als je veel vers, plantaardig en onbewerkt eet, met variatie.

Boeken

De food factor
Happy & Mindful
De voedingswijzer
Juglen Zwaan
Snel Slim
Leonard Hofstra

Adviezen

  • Eet meer verse groente en fruit

      Slechts 1 op de 7 volwassenen (15%) eet voldoende groente en fruit (200 gram/dag); we eten slechts 139 gram groente en zelfs maar 113 gram fruit. Bij kinderen is het vaak nog erger gesteld.

  • Eet meer (ongezouten) noten

      Het advies is om een handje noten (15 gram) per dag te eten. We eten slechts ongeveer een kwart hiervan: 4 gram. Slechts 7% van de volwassenen eet het aanbevolen handje noten per dag – dat terwijl pindakaas (gemaakt van 100% pinda’s) ook gewoon meetelt.

  • Eet wekelijks peulvruchten


      Peulvruchten blijken we gemiddeld slechts eens in de drie weken te eten.

  • Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken

      We drinken er veel te veel van, gemiddeld 337 gram (pakweg anderhalf glas) per dag. Mannen tussen 19 en 51 jaar zelfs bijna een halve liter per dag.

  • Eet minder zout

      Terwijl de aanbevolen maximum hoeveelheid zout 6 gram per dag is, eten we er gemiddeld meer dan 8. De helft van de mannen zelfs meer dan 9,7 gram per dag. Slechts 1 op de 33 mannen (3%) en 1 op de 5 vrouwen (19%), eet niet te veel zout. Het overgrote deel (80%) van het zout dat wordt geconsumeerd is toegevoegd aan producten in de supermarkt. Let dus op bij wat je koopt.