Aarden

Is het fysiek contact maken van je lichaam met de aarde om op een natuurlijke manier klachten te verminderen en het zelfhelend vermogen te verbeteren. Het is heel eenvoudig en veilig. Maak met je blote voeten contact met de aarde en het helingsproces komt vanzelf op gang.

In onze moderne tijd, waarin we op schoenen lopen, onze huizen geïsoleerd hebben en niet meer op de grond slapen, is dit proces verstoord. Het is één van de oorzaken van chronische ontstekingen, chronische pijn, chronische vermoeidheid, slaapproblemen en auto-immuunziekten.

Het menselijk lichaam is geëvolueerd terwijl het in contact was met de aarde en heeft dit natuurlijke contact nodig om goed te functioneren.

Waarom is aarden zo belangrijk

Bekijk hier onze adviezen.

Aarding verbetert je immuunsysteem

Je immuunsysteem functioneert het beste bij een goede aanvoer van elektronen. Je lichaam gebruikt de elektronen uit de aarde als een soort antioxidanten waarmee het ontstekingen tegengaat. Dat blijkt uit onderzoek. (Mercola, 2012[5]).

Aarden tegen slecht slapen

Als je geaard slaapt, brengt je lichaam tijdens je slaap je elektrische lading in balans, waardoor je beter slaapt. Aarden tijdens je slaap zorgt voor een aantoonbaar lager cortisolniveau en zorgt ervoor dat je lichaam volgens zijn circadiaanse ritme cortisol produceert. Hierdoor val je beter in slaap, slaap je beter door en word je gemakkelijker wakker in de ochtend. (Ghaly & Teplitz, 2004[6]).

Aarding brengt je stresshormoon cortisol in balans

Door ’s nachts te aarden is je lichaam dus in staat om je cortisolniveau in balans te brengen. Dit gebalanceerd cortisolniveau heb je ook overdag, want je lichaam brengt het cortisolniveau in balans volgens het biologische ritme, dat 24 uur per dag doorloopt.

Grondingsoefeningen

Bekijk hier onze oefeningen.

Zittend
  • Masseer aandachtig je voeten met je handen of met een voorwerp.
  • Ga in kleermakerszit of houd gewoon je voeten tegen elkaar aan.
  • Stel je voor dat je billen iets in de aarde wegzakken of stel je voor dat je stoel
een beetje in de grond zakt.
  • Span en ontspan je bekkenbodemspier/sluitspier terwijl je op je hurken zit.
  • Leg je voeten/benen niet over elkaar omdat je daarmee de doorstroming belemmert.
  • 
Breng afwisselend je aandacht naar je linker/rechter voet en ervaar hoe elk deel zich voelt zonder oordeel. Ook als je ligt kun je je verbinden met de aarde.
Staand
  • Sta als een boom en laat wortels uit je voeten groeien. Zet een deel van je voet op een stok, zet je gewicht erop en rol deze zo onder je voetzool. Ervaar het verschil met je andere voet. Doe het dan ook met je andere voet.
  • Word een rots.
  • Adem bewust aarde-energie in en zeg in jezelf ‘Hier’. Adem uit en zeg in jezelf ‘Nu’. Doe dit een paar minuten.
  • Breng rode aardkleur in je voeten en laat die door je voeten en benen circuleren.
  • Klop met je handen op je voeten en benen.
  • Span en ontspan de onderdelen van je voeten.
  • Visualiseer de zon (hoger zelf) onder je voeten.
Bewegend
  • Maak snelle pasjes, stamp als een olifant, dans, spring, jog, tuinier, wandel of sport.
  • Loop op blote voeten door het gras, ga liggen op het gras en rol van links naar rechts.
  • 
Loop afwisselend op je hakken, tenen, binnen- en buitenkant van je voeten.
  • Sta een tijdje op één been met je knie licht gebogen. Leg een stok/tennisbal onder je andere voet. Masseer je voet door de stok/bal bewust onder je voet te rollen van je hakken naar je tenen en breng er steeds meer gewicht op. Wissel van voet.
  • Druk je voeten de aarde in: eerst de ene, dan de andere en daarna allebei tegelijk.
  • Strijk met je handen langs je hele lijf, verzamel alle vervuilde energieën en schudt ze af aan de aa

Verenigingen

Stiching Earthing Nederland

Boeken

Earthing je lichaam: Clint Ober