Gezonde lifestyle

Een gezond leven bereiken we niet alleen met gezond eten. Er komt veel meer bij kijken. Zoals water drinken, bewegen in de buitenlucht, gapen, slapen en nieuwsgierigheid. Valt het je op dat al deze activiteiten gratis zijn? Ze zijn voor iedereen weggelegd. De een is fysiek en mentaal gezonder dan de ander, maar allemaal kunnen we vanuit ons eigen uitgangspunt onze gezondheid verbeteren. Alles wat we hoeven te doen is attent te zijn op onze leefstijl. Het is de moeite waard, want het verbetert onze kwaliteit van leven en levert zelfs levenswinst op.

10 geboden voor een gezonde levensstijl

Bekijk hieronder onze geboden.

Eet puur & onbewerkt

Geen pakjes en zakjes, maar eet zo veel mogelijk zoals moeder natuurlijk bedoeld heeft. Kies producten met een zo kort mogelijke ingrediëntenlijst. Hoe langer, hoe meer onzin er vaak in zit. Maak zo veel mogelijk zelf, dan weet je tenminste zeker wat er wel of niet in je gerecht zit.

Eet gevarieerd

Groente, fruit, zaden, pitten, noten, peulvruchten, zuivel, vis, vlees, schaal- en schelpdieren… eet het allemaal! Hoe meer variatie, hoe meer diversiteit aan voedingsstoffen je binnen krijgt.

Elimineer geen voedingsmiddelen

Tenzij je een allergie of intolerantie hebt – dan moet je vooral dat product elimineren – kun je het beste voor zoveel mogelijk variatie in voedingsmiddelen en –stoffen zrogen. Vele diëten skippen vrijwel hele groepen voedingsmiddelen of –stoffen. Zo was het jaren geleden ‘in’ om geen koolhydraten te eten. En daarna was vet weer de duivel. Maar zonder kunnen we niet functioneren. Het gaat dan wel weer om de juiste verhoudingen en dat deze macronutriënten (zo noemt men koolhydraten, vet en eiwitten) uit goede voeding komt.

Volg geen crash dieet

Een crash dieet is funest. Voor alles. Voor je metabolisme, je humeur en uiteindelijk ook voor je gewicht. Het is bewezen dat men uiteindelijk vaak meer aankomt van een crash dieet, dan dat men ervan afvalt. Probeer een gezonde levensstijl niet te zien als een dieet. Dat is het namelijk niet. Een dieet is iets tijdelijks, je levensstijl iets voor altijd.

Zondig af en toe

Zondigen is gezond! De woorden lijken niet voor niets op elkaar, denk ik dan maar. Een fijne verhouding in gezond vs. minder gezond vind ik de 80-20 regel. 80% van de tijd kies je voor gezonde voeding. Als je jezelf alles ontzegt is je nieuwe gezonde levensstijl niet vol te houden namelijk. Zorg ervoor dat het in balans is.

Sport!

Ga sporten en bewegen. Kies een sport die je echt leuk vindt, dan ga je met plezier. Of in elk geval ‘bijna voor je plezier’, mocht je een echte sporthater zijn. Ik vind drie keer per week sporten een mooi, haalbaar aantal. Maar staar je daar niet blind op. Bedenk je goed at alles beter is dan niets. Dus pak die fiets i.p.v. die auto, de trap i.p.v. de lift en wandel eens in je lunch pauze. Sporten kent zo veel voordelen: meer energie, beter humeur, beter in je vel (letterlijk en figuurlijk) en medische voordelen als het verlagen van risico’s op bepaalde ziekten.

Reduceer stress tot een minimum

Stress is ook funest. Voor alles. Net als dat crash dieet. Van crashen krijg je ook nog eens stress, dus dat is dubbelop slecht. Sommigen gaan van stress juist veel en slecht eten, anderen krijgen geen hap meer door de keel. Zorg dat je ook je rust pakt door voldoende te slapen, te ontspannen en bijvoorbeeld door aan yoga of mindfulness te doen.

Lach & geniet

Wie veel lacht, zal minder stress ervaren. Doe daarom leuke dingen. Spreek met vrienden af, ga naar de film, een avondje uit, naar een festival…en maak lol. Geniet van het leven, van (gezond) eten en van de mensen om je heen. Lachen verbrandt ook nog eens calorieën.

Stel haalbare doelen

Als je besluit het roer om te gooien en gezonder te gaan leven, is het belangrijk haalbare doelen te stellen. Als je doelen niet realistisch zijn, is de kans op falen veel groter. Als je veel moet afvallen, stel dan subdoelen en beloon jezelf als je een eerste (sub)doel hebt behaald.

Staar je niet blind op de weegschaal

Een weegschaal kan voor veel frustraties zorgen. Elke dag wegen is onzin. Natuurlijk zegt de weegschaal wel íets, het is niet helemaal uit de lucht gegrepen. Maar als je wilt weten of je progressie boekt (afvallen, strakker worden, etc.) zijn er betere manieren om hier achter te komen. Meet bijvoorbeeld bepaalde lichaamsdelen met een meetlint. Je kunt ook je kleding als graadmeter nemen. Maar het allerbeste: kijk gewoon in de spiegel. Staat het me aan wat ik zie, of niet? Daar gaat het immers om!

Verenigingen

Geen verenigingen bekend.

Boeken

Het gezonde lifestyle boek: Ivan Wolffers
De mooie voedselmachine: Giulia Enders
Meer brein, minder medicijn: Lissa Rankin