Uit balans? Je lichaam geeft signalen

Zonder dat je je het bewust bent, wordt je hoofd continu getriggerd door welkome of onwelkome stoorzenders. Het leven in de 21e eeuw is een stuk hectischer dan honderd jaar geleden. Logisch dus ook, dat je mentale emmertje op een gegeven moment overloopt. Als je geest te zwaar belast wordt, gaat je lichaam daar signalen voor afgeven. Het is aan jou om deze signalen op te merken en er iets mee te doen. Algehele vermoeidheid, pijn, hartkloppingen, veranderende stoelgang, maagklachten, het zijn allemaal signalen die kunnen duiden op overbelasting en stress.

Adviezen

Bekijk hier onze adviezen.

Wordt bewust

De beste manier om lichaam en geest in balans te krijgen, is om je altijd bewust te zijn van zowel je lichaam als je geest. Ben je bezig met een project achter je computer? Denk dan ook aan je werkhouding en zorg op tijd voor fysieke beweging. Maar als je heel zwaar fysiek werk verricht, moet je ook af en toe pas op de plaats maken om na te denken over je het project moet vervolgen. Door afwisseling, ervaar je je werk minder als belasting en blijf je gezonder en gelukkiger.

Ontspanningsmethodes

Kortdurende stress is helemaal niet zo erg, daar kan je lichaam wel tegen. Maar als de stress te lang aanhoudt en je geest te lang achtereen gespannen blijft, kan dat serieuze gevolgen hebben voor je lichaam. Gelukkig kun je je lichaam met een beetje positieve aandacht weer rustig krijgen.

Ademhalingstechnieken

Als je last hebt van stress, probeer dan een periode een lage diepe buikademhaling toe te passen. Door diep en bewust te ademen, ontspannen je lichaam en je geest. Stress heeft hetzelfde effect als fysieke inspanning, zoals rennen. Door inspanning stijgt het adrenalineniveau in je lichaam en verhoogt je ademhaling. Daardoor voelt je geest zich ook opgejaagd. Door bewust diep en traag te ademen, verlaagt je lijf de afgifte van adrenaline en krijgt je geest ook rust.

Houdingstechnieken

Hoe je je voelt, heeft invloed op je houding. Maar andersom, heeft je houding ook invloed op hoe je je voelt. Een paar voorbeelden: Loop je altijd voorover gebogen of zit je altijd met je armen stijf over elkaar? Grote kans dat je je ingesloten en snel aangevallen voelt. Door rechtop te lopen, met je neus in de wind, verstevigt je skelet je houding en hoeven je spieren minder hard te werken. Het leven lijkt gemakkelijk en lichter. Door je armen open voor je op tafel te leggen, ga je je minder angstig en terughoudend voelen. Daardoor sta je meer open voor contacten en nieuwe situaties.

Verenigingen

VNT Nederland: vereniging natuurgeneeskundigen
VNRT: vereniging reflexzone therapie
ZHONG: traditionele chinese geneeskunde
SYN: vereniging klassieke yoga
NVO: vereniging voor osteopathie
Homeopathie Stichting

Boeken

Balans in je leven: Deepak Chopra
In balans op het werk: Pauline de Vries
Relaxed en in balans: Cindy Lammers